tirsdag 31. januar 2012

Så var det pinadø meg på an igjen.....

Etter en legefri uke sist uke, masse velvære og en liten smak av noe som kunne ligne på normalitet er det jammen nok en infeksjon på gang kjenner jeg. Det er liksom ikke noen ende på dette her. Tenker jeg gir det 26-48 timer før jeg tar meg til legen sånn i tilfelle det blir slått ned igjen.  Infeksjoner er tungt, det gjør meg sliten og jeg kjenner på at jeg blir lei. I dag kjente jeg det etter en liten tur i skogen i litt frisk vinterkulde om et par minus kan kalles det. Så det er ikke tvil om at luften her vi bor er drepen for mine lunger, heldigvis ikke lenge igjen til vi flytter skikkelig på landet og vekk fra de store forurensningskildene som vi har her vi bor.

Ikke bare har jeg forsøkt behandling i saltkammer med hell, jeg har også bestilt nye behandlinger i begynnelsen av mars. 45 minutter i disse omgivelsene gjorde mye for mine lunger, sammen med frisk fjell luft fikk jeg litt smaken på slik jeg hadde det for en del år siden før dette virkelig eskalerte. Dette er mitt lille paradis på jord: mitt paradis her satt vi, mannen og jeg, helt avslappet og jeg gikk ut igjen med langt bedre pust enn på veldig lenge. Nesten litt magisk når skeptikeren som ikke tror på noen fiffige kurer eller løsninger velger en litt "avlengs" behandling som skulle vise seg å virke. Dette er jo slik de gjorde med lungesyke før i tiden, de satt i saltkammer som et ledd i behandlingen. Uansett, det virket og jeg gleder meg til neste gang.

En annen ting som er veldig positivt om dagen er at jeg omsider har klart å få til en oppskrift på et brød som ikke bare henger sammen, det smaker godt og magen holder seg helt fin. Brødet er saltfritt, glutenfritt, hvetefritt, uten soya (kan selvsagt ha soya i), melkefritt og uten annet sukker enn en ss honning som jeg bruker for å trigge gjæren siden jeg ikke orker konsekvensene av bakverk med mye gjær.

Oppskrift litt på slump (ca 800 gram tørre ingredienser tipper jeg):
Hirse
Amarant
Havrekli
Havregryn
Polenta
Dette skoldes i varmt vann sammen med tre-fire ss god kokosolje og en stor ss honning (for å minske gjærbruken).

Grøten tilsettes nok varmt vann til at den blir lunken før følgende tilsettes:
Maismel
Bokhvetemel
Litt lys glutenfri melblanding
Mandelmel
Kokosmel
25 g gjær
2 egg
knuste linfrø
en god slump solsikkekjerner

Dette blandes godt sammen til røren har klissete konsistens. Stekes på nederste rille ved 200 grader til det er gyldent og høres hult ut når det blir banket på. 


Brødet blir saftig, det henger sammen og det har en litt søt smak. Protein og fettmessig er det greit med mindre man er helt på lavkarbo kjøret. Selv orker jeg ikke karbohydratenes totale fravær siden det er så mye annet jeg ikke kan spise.

Alt i alt er det ingen grunn til å gi seg, det er ingen grunn til å sette seg ned å vente. Det er i grunnen kun en ting å gjøre og det er å fortsette med å spise så fornuftig jeg bare orker, til å hvile mer enn jeg har lyst til og ikke minst ut å gå og gå og gå. Med det er det jo bare å si keep it up, one, two..........





Alle dyr, bortsett fra mennesket, vet at den egentlige meningen med livet er å nyte det
-Samuel Butler-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar