mandag 16. januar 2012

Her kommer vintern

Det å våkne til -6 grader når vi skulle ut å gå er litt sjokkartet siden jeg i grunnen ikke har forberedt meg noe særlig på vinter denne sesongen. Etter å ha hatt de to siste vintrene med ekstremkulde, innesitting og særdeles mange innleggelser har jeg i grunnen bare nytt det faktum at det er bart på bakken her.

Å gå ut i minusgrader er en ting jeg ikke kan lengre med mindre jeg beskytter meg med en jonasmaske (se/bestille jonasmaske:jonasmaske )eller tilsvarende. En jonasmaske er rett og slett et lite filter med finmasket metall som jeg setter i en hals. Den gjør at luften varmes opp slik at jeg ikke får den kalde luften rett ned i lungene. Kald luft rett i lungene skaper ikke bare astma anfall, det gjør også skader på lunger som sitter i en kropp som mangler alfa 1 antitrypsin. Jonasmasken gjør at jeg kan være ute, men det er også vanskeligere å puste, det blir så fuktig at jeg sliter av den grunn så tempoet går jo ned, pytt hva gjør vel det tenker jeg. Kjenner vel i grunnen mest når jeg så kommer inn i varmen igjen og kjenner at jeg er rimelig tom etter en liten morgentur.

Når det er kaldt ute blir også eksos et langt større problem enn vanlig. En parkert bil på tomgang skapte hostekule og jeg tenkte i mitt stille sinn at folk burde vite bedre. Ikke bare er det skadelig for miljøet, men også for alle de som sliter med å få puste. Da er det ekstra godt å komme inn og kunne sette seg med forstøveren rett og slett.


Å leve et konsekvent liv, ville noe i verden, ville det med alvor- det koster.
-Bjørnstjerne Bjørnson-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar