fredag 16. desember 2011

Hverdagshelten

Det er lenge siden jeg har vært hos frisøren, mange år er det jo når jeg tenker etter. Med dårlige lunger og luftveier som er hyperreaktive utgår slikt med høye kneløft. Ikke det at jeg tåler noe av det som finnes i en salong ellers heller. Alt fra sjampo, balsam, hårsprayer, alskens for å få litt hold i håret og farge er helt uten for rekkevidde. Bruker jeg slikt som finnes i pene butikker og salonger får jeg blødende eksem i hodebunnen, jeg får utslett over hele meg og sist men ikke minst får jeg ikke puste av alt det merkelige som i for at vi skal se pene ut.

En av de tingene som noen ganger er så vonde er at jeg ikke har muligheten til slike ting som jeg tidligere kunne ta for gitt og som alle andre kan. Når håret er superfint og tynt og i tillegg faller ut i store mengder føler man seg lite kvinnelig kan jeg love leseren. Jubelen sto derfor i taket da mannen for et par uker siden kunne fortelle meg at han hadde ordnet med frisør til meg! En ekte frisør som kunne komme hjem til oss og som ville være sanert (parfymefri på alle mulige vis), tenk å få lov til å bli fin på håret, det var litt som en drøm. Frisøren er et av de menneskene som finnes der i vårt nettverk av fine mennesker, hun og hennes familie tilbrakte noen timer hos oss i går selv om det er travel juletid. Her sitter jeg med smil om munnen og proff sveis for første gang på veldig lenge og kjenner at det føles så godt.

Det er lett å ta ting for gitt, selv gjorde jeg også det før livet fikk en brutal ny vending da alle allergiene og astmaen min slo ut i full blomst. Nå som det er enda viktigere enn før å beskytte lungene alt jeg kan er alle spraybokser for lengst ute av huset og erstattet med pumpeflasker. Jeg kommer aldri til å kunne sette mine bein i en frisørsalong igjen og aldri farge håret, bleke det eller gjøre andre sprell enn å klippe det. Disse små tingene som gjør kvinner til kvinner og som er så dagligdagse for de fleste er for en god del av oss noe som må velges bort for å kunne puste. Jeg vil rette en stor takk til min hverdagshelt fra i går, frisøren som delte av sin og sin families tid med oss slik at jeg kan ut å reise med nyklippet hår. Tusen takk du er dagens hverdagshelt!

2 kommentarer:

  1. Så herlig Karen. Selv er jeg ikke den som går så ofte til friøsren men når jeg først tar motet fatt så er det deilig. Skjønner godt at dette var en real opptur for deg. Snille mannen din og snille frisør.
    Jeg går til en frisør som kun bruker naturlige produkter også når det gjelder farger osv. Tror ikke heller det er så bra med kunstige farger men her våget jeg meg til å ta litt striper i håret.
    God helg til deg. Klem fra Ellen K

    SvarSlett
  2. Det er virkelig deilig å få fikset litt på fjonene sine. Mannen min er bare best synes jeg, frisøren stilte høygravid til og med!
    Striper i håret er fint, til sommeren blir det lyseblonde sol-lokker igjen :-) Ha en riktig god helg du også Ellen!

    SvarSlett