mandag 20. august 2012

Ut av meg sjæl opplevelse







Med disse ordene kan jeg best beskrive hva jeg klarte å gjøre i helgen. Vi var i en av Frankrikes mange nasjonalparkområder, Lac de Pierre Percèe og hadde bestemt oss for å ta en sykkeltur. Siden vi har stor tiltro til franskmennenes iherdige sykling og trang til gode sykkelstier valgte vi en løype på 30 km. Jeg har klart fint 10 km rolig på sykkel og tenkte i grunnen at å sykle litt lengre ikke burde bli noe problem.




Det skulle vise seg å være noe helt annet enn den
rolige turen vi hadde sett for oss, det var ulent og tidvis nesten umulig å ta seg frem med sykkel i det hele tatt. Med en oppakning som blant annet inneholdt 5,2 liter med drikke var min sykkel blitt nokså tung, mat i passe porsjoner for å klare en dag ute var det også. Mannen kjørte sykkel med henger bak for Bella som har alt for små bein til å klare sånne lange turer. Vi forserte ekstreme oppoverbakker, smale stier, store tømmerstokker og ikke minst vi samarbeidet for å klare å ta oss fremover.


Ved å ta 3 doser ventolin hver andre time eller ellers når jeg følte at det ble for hardt for lungene klarte jeg å holde luftveiene åpne under hele turen. Det var ikke antydning til andre verk enn akkurat her. Nå fikk jeg betaling for alle de timene med idrett jeg har under beltet fra før av i livet mitt. Sliten som bare pokker så vi til slutt demningen som var vårt startpunkt, da var 30 km i beintøft terreng unnagjort.

Jeg kjenner at ordene jeg fikk fra denne utrolige kvinnen har gjort sitt til at jeg velger å flytte enda flere grenser så lenge jeg kan: http://www.spryliving.com/articles/copd-a-long-hard-ride/ og http://www.alpha-1foundation.org/news/karen-erickson-with-lung-function-under-20-and-in-need-of-a-transplant-still-teaching-people-about-alpha-1 Karen Erickson sa til meg: Once an athlete, always an athlete og hun har helt rett. Det handler om at vi må ta steget ut i det som er ukjent, i det vi tror vi ikke klarer og bare hive oss ut i det. Min inspirasjon finner jeg i det min navnesøster klarer å utrette. Vi kan leve godt selv om vi må jobbe for å puste og vi kan flytte grenser selv om vi er alvorlig syke med en sykdom som spiser oss opp innenfra.




All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them
-Walt Disney- 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar